Moje cesta k LCHF díl II. - Whole 30

Jedla jsem si tak nějak hezky bez cukru a předpokládala, že už to takové bude asi na stálo. Jenže pak se objevila KB5 výzva od Pavla Macka z KB5, s nímž a s jehož ženou Justýnou tak trochu swinguju na dálku. Pavel se rozhodl jednoduchými 12 kroky v průběhu 12 měsíců aspoň trošku změnit kondici národa (to by bylo zbožné přání) těch, co mají zájem. A výzva číslo 6 na měsíc červen byla pro mě tou osudovou. S výstižným názvem Žraso se jednalo o převedení programu Whole30 do reality. Nutno podotknout, že ještě před dvěma lety jsem si o vyznavačích příznivcích paleo myslela svoje...a lichotivé to zrovna nebylo. Inu člověk míní a pánbůh mění.




MOJE PRVNÍ WHOLE30

Co to vlastně je?

Jedná se o 30 denní program manželů Dallase a Melissy Hartwigových, který odstartoval roku 2009 a změnil život nejen svým autorům, ale i desítkám (tisícům) normálních smrtelníků po celém světě. Proč se do něj manželé Hartwigovi pustili? Protože Dallas sám měl zdravotní chronické potíže a možnost jejich řešení viděl právě ve vyloučení všech toxinů ze své stravy. A to je vlastně principem  jejich programu Whole 30.
Jak sami autoři říkají "nejedná se o další módní dietu, ale o návrat k průmyslově nezpracovaným základním potravinám a nízkosacharidovému složení pokrmů"

Je to zjednodušeně řečeno 30 denní detox, který vašemu tělu prospěje a ukáže vám další směr, kterým se dát. Zda zůstat u striktního nízkosacharidového stravování, zda si dopřát sem tam med či ovoce a být paleo nebo jeho (některými nazývanou) měkkou variantou primal s přidanými mléčnými výrobky.
(Prosím, berte tohle rozdělení s rezervou, někteří ortodoxní strávníci by mě hnali, ale pro laika tohle nastínění základních rozdílů asi postačí)
Někdo po Whole30 a následné zařazovací fázi zvolí konvenční stravu s převahou sacharidů a vrátí se zpět k obilninám, luštěninám a ovoci.

Zkrátka jíte jen maso, vejce, zeleninu, 1 kus ovoce denně (a lépe to s nízkým obsahem cukru), 1 hrst ořechů denně a zdravé tuky. Těmi je myšleno olivový olej, kokosový tuk, avokádo (zvláštní, ikdyž je to ovoce...), olivy, ořechy a semínka (pozor na množství a na doporučené druhy ořechů), a taky sádlo (!!! teď se zastánci nízkotučné stravy chytají za hlavu nebo i za srdce, protože z toho mají tlaky na hrudi) a přepuštěné máslo.
Seznamy povolených potravin najdete na stránkách Lucie Grusové
- ke stažení je přehled povolených potravin (neboli nákupní seznam), povolených aditiv a éček (kterého bych doporučila se držet i mimo Whole30) a doporučení na denní skladbu jídelníčku (kolikrát, kdy a jak).

Kde hledat informace?

Všechny potřebné informace o Whole30 najdete v knize Jídlo na prvním místě výše jmenovaných autorů.

Už druhé vydání

Komu se nechce moc číst a potřebuje jen základní informace, tak doporučuji již v úvodu zmíněné stránky KB5 se stručným návodem a rychlým nákupním seznamem a nebo skvěle zpracované informace včetně receptů a inspirací k vaření na stránkách Paleosnadno, jejichž autorka Lucie Grusová Whole30 několikrát absolvovala a sama si přidávala víc a víc - třeba takové Whole30 bez ořechů je megavýzva. Mimochodem majitelé chytrých telefonů a tabletů s androidem si můžou stáhnout její aplikaci Whole30, která spatřila světlo světa díky IT a lowcarb nadšenci Martinu Kalužíkovi. Součástí aplikace jsou i pravidla Whole30, povolené suroviny, aditiva a éčka. Recepty a fotky od Lucie jsou navíc opravdu vymazlené a pomůžou vám i psychicky těch 30dnů zvládnout. Zkrátka ideální pomocník.
Cover art
Ikonka aplikace pro Android


A jak jsem to zvládla já?

Celkem v pohodě. Aplikace v červnu ještě nebyla, tak jsem si musela pomoct sama a ideálním nápadem bylo, že si každý den vyfotím jednu fotku s tématem Whole30 a postnu ji na svůj IG i FB. A ejhle, opravdu se povedlo a 30 fotek plus jedna z "dne poté" zaplnilo moje album.

Ale nebyla to procházka růžovou zahradou. Hned druhého června, druhý den výzvy, jsem si prošla "cukrovou chřipkou" - migréna jako prase, bušení srdce, třes rukou, pocity na omdlení...tohle bylo sakra hnusný. Drželo mě to v menší míře ještě třetí den, teprve pak se všechno srovnalo. Sedmý den jsem vypila své první kafe bez mlíka a už u toho zůstala (pro mě neznalé - do té doby jsem kávu konzumovala jen jako latté a ještě před dvěma lety jako latté s lžičkou cukru a dezertem).


Den sedmý a já piju černý kafe... no ty whole


Co si dám po Whole30 za odměnu, jsem věděla už po týdnu - za kus sýra a jogurt bych vraždila. Žádná čokoláda, žádný dortík, ale obyčejný bílý jogurt a jakýkoliv sýr. Ještěže mléčné výrobky jsou to první, co se zařazuje zpět.


Za kus sýra bych vraždila...


Co mi Whole30 dal? Lepší spánek, lepší vyprazdňování a onu zmíněnou černou kávu. A taky zjištění, že to jde a není to zas tak těžké. Tehdy jsem našla novou inspiraci u Paleosnadno a na závěr programu objevila i Deliketo a jejich autorku Pavlu Hlavičkovou. Ale o ní až příště, protože ona je ten poslední krok k LCHF stravování.

Co mi Whole30 vzal? 4kg, 3cm v pase a 3cm přes boky. A takový výsledek mě mile překvapil. Přiznám se, že dodržení povolených potravin bylo 100% (najít šunku bez cukru byl sice trochu oříšek, nakonec se povedla Šunka bez éček od Váhaly). Ale doporučení stran skladby stravy během dne někdy pozlobilo - někdy byla svačina, někdy víc než 1 kus ovoce, jindy víc než hrst ořechů. Zkrátka takové Whole30 pro ženskou, co má doma tři děti, v anamnéze záchvatovité přejídání a nervy v práci i doma. Ne, to není výmluva. Pro sebe jsem Whole30 zvládla na jedničku. Ostatní ať si mě soudí, je mi to fuk.

Závěrem nutno říci, že věřím, že to nebylo naposledy a zase si ho někdy dám. Třeba i ve vyšším levelu bez ovoce nebo bez ořechů (ta druhá varianta je samozřejmě už předem nereálná).

Pro inspiraci pár fotek

Brokolicové karbanátky - mleté hovězí a brokolice

Kuře, zelenina a ghee 

Bez avokáda by to nešlo...

...a bez vajec taky ne


Den poslední a slavnostní oběd - restovaná játra, vejce a špenát

Všem, kdo se do Whole30 pustí přeju hodně sil, málo chutí a podporu ve vašem okolí, ta je totiž víc než potřeba. Což mi ještě připomíná - díky @zhrivals 💖

Aja

Komentáře

Oblíbené příspěvky